همسة حب ولمسة حنان
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

همسة حب ولمسة حنان

مرحبا بكم ..........منكم واليكم .........نستمر معكم دائما

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

شوية أسئلة محتاجة هدوء ...مين يبتدى ؟؟؟؟

5 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
emy
مشرف عام المنتدى
مشرف عام المنتدى
emy

انثى

شوية أسئلة محتاجة هدوء ...مين يبتدى ؟؟؟؟ Empty
مُساهمةموضوع: شوية أسئلة محتاجة هدوء ...مين يبتدى ؟؟؟؟   شوية أسئلة محتاجة هدوء ...مين يبتدى ؟؟؟؟ I_icon_minitimeالأربعاء مايو 30, 2007 11:52 am

ما رأيك بالفتاة االتي تبدأ بأعترافها بحبها لشاب؟؟

مأريك في شاب يتخلى عن فتاة تحبه لظرف ما؟؟

هل دمعة الشاب في الحب رجولة ؟؟

هل سن المراهقة خطر الأنسان كما يزعمون؟؟

كرامتك أم حبك؟؟؟

هل الحب شئ ضروري ؟؟

هل الخيانة تحطم قلب الشاب او الفتاة اكثر ؟؟؟

هل نسبة الخيانة عند الفتاة أكثر من الشباب ام العكس ؟

هل الحب يؤدي الي طريق مسدود؟؟

ما رأيك في حب من طرف واحد؟؟
kareem
Admin.com
Admin.com
kareem

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: شوية أسئلة محتاجة هدوء ...مين يبتدى ؟؟؟؟   شوية أسئلة محتاجة هدوء ...مين يبتدى ؟؟؟؟ I_icon_minitimeالجمعة يونيو 01, 2007 11:23 am

1- الاعتراف بالحب من الطرفين ليس بعيب العيب هو ان نخفى هذا الحب وانا احترم الفتاه التى تبوح بحبها الى الشخص ولكن فى مقولة بتقول من تحكم فى قلبة اعظم من ملكة
2- لو تخلى عنها لظروف قاسية فممكن انه يتخلى عنها خوفا عليها من ان يظلمها معه اذا كان الحب بينهم اسما الاشياء فيفعل ذلك لان الحب ليس قرب فقط ولكن ممكن الحبيب انه يبعد عن حبيبتة لاجل سعادتها ولكن ليس لحزنها
3- انا شخصيا اقدر الرجل الذى يبكى ولكن على شىء يستاهل الدموع ولو كان دموع الرجل عيب ماكان احد من الرجال بكى على اهلة اذا توفى احد منهم او على شخص عزيز والدموع او البكاء بتكون فى حالة الفرح والحزن
4- سن المراهقة اكيد بيمر بية كل شاب وكل فتاه وانا ما اعتقدش انه خطر بالقدر الكافى لان الانسان لدية عقل اكيد هيبقى عارف الصح من الغلط بس الرك على الاصدقاء والصحبة
5- كرامتى من حبى فاذا جرحها الحبيب فكانة حرج قلبى او بمعنى اصح حبى واكيد اللى بيحب انسان عمره ما يجرح كرامتة بكلمة
6- انا هجاوب على السوال ده بحاجة واحد بس ان الحب انواع وليس كل نوع من انواع الحب ضرورية
7- هنا تختلف الاجابة على حسب مشاعر واحاسيس كل منا يعنى هناك شاب ممكن تكون مشاعره حساسة فاكيد قلبة هيتحطم والعكس لو كان الشاب مشاعره كانت مش حساسة للدرجة اكيد هيواجه الموقف والفتاه ايضا زى الشاب
8- عند الشباب طبعا بس مش كلهم ( اصابع اليد تختلف )
9- ليس كل انواع الحب تؤدى الى طريق مسدود فالحب فى الله ليس له نهاية والطريق مفتوح
10- دة ممكن ميكنش حب دى مشاعر واحساس اعجاب فقط والانسان بيوهم نفسة انه بيحب
وانا ما دخلتش جوه قلوب الناس عشان احكم بس يمكن انا فى اجاباتى بتكلم عن نفسى او تجارب ليا
وميرسى كتير ايمى على الموضوع الشيق دة وياريت تكون اجابتى على قدر من الافاضة واحب اضيف ليكى سوال
مارايك فى الحب الاول ؟؟؟؟؟؟؟ هل تقعدى انه فى حاجة اسمها الحب الاول ؟ ولماذا ؟
ومشكوووووووووور ليكى اييمى
emy
مشرف عام المنتدى
مشرف عام المنتدى
emy

انثى

مُساهمةموضوع: رد: شوية أسئلة محتاجة هدوء ...مين يبتدى ؟؟؟؟   شوية أسئلة محتاجة هدوء ...مين يبتدى ؟؟؟؟ I_icon_minitimeالجمعة يونيو 01, 2007 4:22 pm

ميرسى يا كريم على مرورك

وبالنسبه للحب الاول انا رأى انه وهم كبير بيعيشه الانسان

واكبر وهم فى حياة الانسان هو الحب الاول
kareem
Admin.com
Admin.com
kareem

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: شوية أسئلة محتاجة هدوء ...مين يبتدى ؟؟؟؟   شوية أسئلة محتاجة هدوء ...مين يبتدى ؟؟؟؟ I_icon_minitimeالجمعة يونيو 01, 2007 4:36 pm

ميرسى كتير ليكى ايمى بس انا متهيقلى ان فى حاجة اسمها الحب الاول لان فى ناس كتير اتجوزت اول حب لية وعايشين فى سعادة مفيش حاجة فى الحياه اسمها وهم............. الانسان هو اللى بيعيش نفسة بس فى وهم لكن مش كل حاجة فى حياه الانسان تبقى وهم المشكلة فى فشل الحب الاول اكيد بتبقى الظروف مش اكتر لكن الحب الاول معترف بية عند كل انسان يعرف معنى الحب
Admin
Admin.com
Admin.com
Admin

مُساهمةموضوع: رد: شوية أسئلة محتاجة هدوء ...مين يبتدى ؟؟؟؟   شوية أسئلة محتاجة هدوء ...مين يبتدى ؟؟؟؟ I_icon_minitimeالسبت يونيو 02, 2007 6:20 pm

1- ما رأيك بالفتاة االتي تبدأ بأعترافها بحبها لشاب؟؟
اى انسان يعترف بحبه لانسان اخر فاعلم انه باعترافة هذا كسر حاجز الخوف وتطوى علية الاحساس وتكلم قلبة بعد ان فاض حبا لينطق بما فيه

2- مأريك في شاب يتخلى عن فتاة تحبه لظرف ما؟؟
الحب هو الحب فى اى زمان واى مكان لا يعترف بالقوانين ولا يعترف بحسابات ولا بزمان ولا بكمان ولكن يمعنة شىء واحد وهو القدر والقدر هو اولا واخيرا بيد الله سبحانه وتعالى ورغم اى ظروف تضغى على الحب سيظل الحب فى قلبى حتى بعد الفراق والحب له علامات فى القلوب والعقول ايضا

3- هل دمعة الشاب في الحب رجولة ؟؟
الحب زهر نادره لاتعترف بماء يرويها ولا عشق يعطيها ولكن دموع حبيب تكفيها

4-هل سن المراهقة خطر الأنسان كما يزعمون؟؟
خطر على القلب عند غياب العقل وحسن وسعاده لاستخدام العقل قبل القلب فى هذة المرحلة على الاقل حتى تنجو بقلب سليم من غير معناه

5-كرامتك أم حبك؟؟؟
احلب هو الكرامه فاذا تنحى الحب ضاعت الكرامه واذا جرحت الكرامه كسر الحب

6-هل الحب شئ ضروري ؟؟
الحب اساس اى شىء جميل احلب اساسه وجود الانسان فى الحياه الحب اسساه ارتباط الانسان بالحياه الحب هو الدافع لعباده الله الحب هو القوه الخارقة التى لا نراها تسطتيع ان تصنع من انسان جبار انسان اخر وقلب عطوف وقلب حنون يعشق ويحب فى صدق وصمت

7-هل الخيانة تحطم قلب الشاب او الفتاة اكثر ؟؟؟
اكثر هم حبا هو اكثر تاثرا بالخيانه .... ومن الخيانه ما قتل ومن الخيانة ايضا ما اسعد الانسان (فخرا بنفسة انه عزيزا)

8-هل نسبة الخيانة عند الفتاة أكثر من الشباب ام العكس ؟
عند الفتاه هو الغالب ولكن عند الشباب اغلب فايهما يغدع وايهما المخدوع هذا هو السوال

9-هل الحب يؤدي الي طريق مسدود؟؟
عندما يكون الطريق مظلما نسير فية بغير ادراك يصل الحب حينها بعد طريق طويل الى حائط سد يقف حينها الانسان عاجزا عن اتخطى عن الرجوع

10- ما رأيك في حب من طرف واحد؟؟
حب من طرف واحد حب عاجز حب صامت حب ليس له معالم وصاحبه موهوم فالحب صدق واحساس ووفاء بشرط ان يكون متبادل بين طرفين حتى تستمر الحياه بالحب او يستمر الحب فى الحياه

ميرسى كتير ايمى على الموضوع واتمنى ان الرد يكمون وافى

عن ايمى تعجز الالسنه عن الكلام وتصمت صمتا رهيب لتسمع رحيق الكلام وابداع فى الاحساس وروعة وجمال فى التعبير

شوية أسئلة محتاجة هدوء ...مين يبتدى ؟؟؟؟ 18784811
https://thefirst.ahlamontada.net
emy
مشرف عام المنتدى
مشرف عام المنتدى
emy

انثى

مُساهمةموضوع: رد: شوية أسئلة محتاجة هدوء ...مين يبتدى ؟؟؟؟   شوية أسئلة محتاجة هدوء ...مين يبتدى ؟؟؟؟ I_icon_minitimeالسبت يونيو 02, 2007 11:13 pm

ميرسى يا بيدو على المشاركه

واكييييد ردودك كلها وافيه طبعا

بس ليه مجاوبتش على سؤال كريم ؟؟؟

منتظرة اجابتك عليه
Admin
Admin.com
Admin.com
Admin

مُساهمةموضوع: رد: شوية أسئلة محتاجة هدوء ...مين يبتدى ؟؟؟؟   شوية أسئلة محتاجة هدوء ...مين يبتدى ؟؟؟؟ I_icon_minitimeالأحد يونيو 03, 2007 4:14 am

ماشي يا ست ايمي حاضر حجاوب انا اسف لاني فعلا لقيت السؤال بتاع كريم مجاوب نفسه بس اوضح برضوا بعض الاشياء حبنتدي بتعريف الحب الاول
الحب الأول : أول احساس يداعب قلب انسان أول كلمة تدخل قلبك بدون استذان من صاحبه شيء لاتراه ولكن تعيشه ومن عوامل بقائه الصدق الصراحه حسن الاختيار
ومن عوامل ضياعه الخداع الغدر التلاعب بالاخر حب التملك للاخر وبداية ضياعه الاستهانة بالامور أن تهون على حبيبك او يهون حبيبك عليك

الحب الاول اذا استمر دام في سعادة واطمئنان اذا كان اساسه صحيح وليس كل حبا أول صحيح
اما اذا ضاع الحب الأول باي سبب كان فلابد ان نجعل من انفسنا عاشقين سعداء للاستمرار كي تستمر لابد ان تعلم انك ماجرحت الا لصدقك واخلاصك وهذا ليس عيبا انما فخرا لاي انسان انه يكون هوا من اخلص وغيره من خان واي حب يأتي بعد ذلك حتما ولابد ان يكون سعيدا باذن الله تبارك وتعالى
اخر تعريف للحب :- الحاء : حنين الباء: براءة
فالحب البريء هوا الذي سيبقى اذا كان الاول او الالف هي البراءه تشمل كل معاني الحب والصدق والوفاء والتضحيه والاخلاص والموده وتقليل من الذات لاجل الحبيب كل هذا براءة الحب
هذا هوا الحب بريء من الخداع والغدر والكذب والخيانه بريء من كل هذا لان الحب براءة
فلنجعل من أنفسنا براءة في الحب بقليل من العقل سنجد من يستحقه ايا كان واينما وجد
فاللهم اجعلنا من الصادقين المخلصين الطائعين لك الحافظين لحدودك اللهم امين
اسف جدا اني طولت عليكم لكن ايمي طلبت وانا مقدرش اخرلها طلب ابدا يعني واللي يخدها تحيز هوا حر بقى حيتعب ماليش دعوه
شوية أسئلة محتاجة هدوء ...مين يبتدى ؟؟؟؟ 88e8ed13
https://thefirst.ahlamontada.net
DECOOO0
مجموعة الخبراء
مجموعة الخبراء
DECOOO0

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: شوية أسئلة محتاجة هدوء ...مين يبتدى ؟؟؟؟   شوية أسئلة محتاجة هدوء ...مين يبتدى ؟؟؟؟ I_icon_minitimeالأحد يونيو 03, 2007 2:34 pm

و الله العظيم يا جماعه الموضوع ده فى حاجه غلط يا اما الغلط من عندى انا
لالالالا
بس انا برسل لمواضيع تانيه اشمعنى يعنى ده
على فكره انا بقول كده علشان انا بعت 11 رد على الموضوع و مع ذلك مش بيوصل منه شى مش عارف ليه
عموما مشكوره يا ايمى على الموضوع المهم ده و انا على فكره كنت اول واحد شفت الموضوع و كل يوم بقعد علشان ارسل الرد و بردو مش بيوصل و عموما يا ستى انا هتقدمك بالر على الموضوع بس لاخر مره و الاجابات هتكون مختصره لانى زهقت و الله

اولا:::بنت جريئه جدا ( و على فكره انا بفضل النوع ده جدا )

ثانيا :::ندل ولا اكتر ولا اقل لالالا ممكن انه يكون اكتر بس انا بتهيقلى ان الكلمه دى شامله معاها حاجات كتير
ثالثا:::لا ....عطف و خوف من القادم
رابعا :::احيانا ... اذا اسئ فهمه و التعامل معه
خامسا:::كرامتى طبعا و بدون ايضاح اكتر من كده اسف علشان وقتى
سادسا:::بالتاكيد
سابعا:::الشاااااااااااااااااااااااب اكتر
ثامنا :::للاسف عند الرجال بنسبه 51% بس البنات احيانا بيتفوقو على الرجال و الدليل على كده ان فى رجاله كتييييييييييير مجروحين
تاسعا :::احيانا
عاشر و الاخير :::ناااااااااااااااااااار و كفايه علشان هه الكلمه تكفى

و مشكوره تانى على موضوعك يا ايمى و يا رب الرد يوصل علشان انا اتخنقت و الله
و صحيح على سوال كريم اللى عن الحب الاول
هو بيكون اكبر و اهم شى فى حياة الانسان العاطفيه بس بردو ارجع و اقول انه وهم ذى ما قالت ايمى لا نه احيانا مش بيدوم ............ و دمتL

lol! lol! lol!

المخلص >>>>>>>>>>>>>DECOOO0 afro farao afro
emy
مشرف عام المنتدى
مشرف عام المنتدى
emy

انثى

مُساهمةموضوع: رد: شوية أسئلة محتاجة هدوء ...مين يبتدى ؟؟؟؟   شوية أسئلة محتاجة هدوء ...مين يبتدى ؟؟؟؟ I_icon_minitimeالأحد يونيو 03, 2007 2:58 pm

الحمد لله اخيرا ردك وصل يا ديكوو

نورت الموضوع بس اجاباتك مختصرة جدااااااااا

ميرسى على مرورك
DECOOO0
مجموعة الخبراء
مجموعة الخبراء
DECOOO0

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: شوية أسئلة محتاجة هدوء ...مين يبتدى ؟؟؟؟   شوية أسئلة محتاجة هدوء ...مين يبتدى ؟؟؟؟ I_icon_minitimeالأحد يونيو 03, 2007 3:43 pm

العفو على ايه بس انا كان نفسى يا ايمى ان ردى يوصل من زمان و الله و الحمد لله انه وصل و يا ريت لو تمتعينا بمواضيع ذى دى كمان و كمان

lol! lol! lol!

المخلص >>>>>>>>>DECOOOO0 afro farao afro
can_yama_can
عضو ذهبي
عضو ذهبي

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: شوية أسئلة محتاجة هدوء ...مين يبتدى ؟؟؟؟   شوية أسئلة محتاجة هدوء ...مين يبتدى ؟؟؟؟ I_icon_minitimeالإثنين يونيو 04, 2007 5:52 pm

1- الاعتراف بالحب ليس به شىء من العيب لكل من الطرفين العيب هو اننا نخبى هذا الحب

2- ممكن ان تكون الظروف سبب التخلى او البعد مهما كان الحب بينهم لانه استحالة يكون بينهم حب ويتخلى عنها الا اذا كان خوفا عليها من ظروفة اللى مش هيقدر بسببها انه يكمل

3- ليس فى بكاء الرجل اى عيب لان الراجل اكيد عند قلب ومشاعر واحاسيس زى المراه ولا انتوا مش حسبين الرجالة من البنى ادمين ولكن دمعة الرجل بتكون صعبة شوية ومش بتنزل بالساهل الا على من يستاهل ذلك

4- اكيد ممكن يكون السن ده خطر لمن يسىء التصرف فية

5- اكيد كرامتى لان مفيش حب من غير كرامة والا ميبقاش حب من اساسه لان زى ماقال بيدو وكريم ان الحب من الكرامه

6- الحب شىء ضرورى فى كل حاجة بس شرط انها تستاهل ذها الحب

7- الخيانة تحطم قلب من هو اكثر حبة واكثر مشاعر واحاسيس

8- نسية الخيانه عند الشباب اكتر بس دلوقتى اعتقد انها عند البنات بقت اكتر

9- الحب كله فى النهاية يؤدى الى طريق مسدود الا الحب فى الله

10 - الحب من طرف واحد حب عاجز ليس لة مشاعر ولا احاسيس الا لدى الطرف الذى يحب وده ميعتبرش حب

اما باالنسبة لسوال كريم هو شكله كان بيتفرج على فيلم الوساده الخالية ولا حاجة

ههههههههههههههههههههه

بس انا رايى ان فى حاجة اسمها الحب الاول لو اكتملت القصة يبقى احلى حب طبعا

شوية أسئلة محتاجة هدوء ...مين يبتدى ؟؟؟؟
صفحة 1 من اصل 1